Veelgestelde vragen

Nog niet alle info gevonden? Check hieronder je vraag of contacteer ons kantoor.

Vragen over dienstencheques

Hoe kan ik een account aanmaken bij Sodexo om dienstencheques te bestellen?

1. Ga naar de website van Sodexo: https://dienstencheques.vlaanderen.be/.
2. Kies ‘inschrijven’.
3. Vul je gegevens in.
4. Hier kan je kiezen tussen elektronische of papieren dienstencheques. Elektronische cheques kan je beheren via een elektronische portefeuille via de website van Sodexo of een app, papieren cheques worden via de post thuis bezorgd.
5. Na de inschrijving, worden je gegevens eerst nagekeken door Sodexo. Dit duurt gemiddeld een week. Na goedkeuring, ontvang je jouw gebruikersnummer.

Hoe kan ik dienstencheques bestellen?

De aankoopprijs van een dienstencheque bedraagt € 9 euro. Bij de bestelling stort je een veelvoud van € 9, met een minimum van 10 cheques, op het rekeningnummer van Sodexo. Je vult bij de gestructureerde mededeling je gebruikersnummer in.
SODEXO: BE41 0017 7246 2610
(Als je gebruikersnummer bij de gewone mededeling staat of je zet andere info in de mededeling, lukt je bestelling niet. Het is belangrijk enkel je gebruikersnummer in te vullen bij de gestructureerde mededeling)

Hoe betaal ik met dienstencheques?

Je betaalt je thuishulp één dienstencheque per gewerkt uur. Als je elektronische dienstencheques gebruikt, gaande cheques automatisch van je saldo na elke prestatie. Je krijgt hier ook een bevestigingsmail van. Je hoeft hier verder niets voor te doen en je thuishulp ook niet.
Als je papieren dienstencheques gebruikt, leg je deze telkens klaar voor je thuishulp zodat hij/zij die kan meenemen na het werk. Je thuishulp moet deze cheques binnen brengen op kantoor en daar worden ze verwerkt.

Hoe lang zijn mijn dienstencheques geldig?

De dienstencheques zijn 12 maanden geldig. Een formulier voor omruiling of terugbetaling vind je op de website van Sodexo. Let op, je kan enkel je cheques terug omruilen als ze nog geldig zijn en bij de papieren cheques geldt een kostprijs voor omruiling van € 0,25/cheque.

Waarom kiezen voor elektronische cheques?

De elektronische dienstencheques bieden je tal van voordelen:
• Je kan ze nooit verliezen;
• De aankoop van dienstencheques gaat veel sneller. Al na één dag zijn ze ter beschikking;
• Wanneer ze bijna gaan vervallen, word je via mail verwittigd;
• Omruilen van nog niet vervallen dienstencheques is volledig gratis. Bij papieren cheques is dit € 0,25 per cheque;
• Er is geen enkele manuele handeling meer vereist, zoals tellen, invullen en handtekenen;
• Je beheert alles via een app of een beveiligd account, met heel wat voordelen:
o Zicht op de historiek van alle prestaties en aangekochte dienstencheques;
o Je kan zelf je persoonlijke gegevens aanpassen zoals adres, mailadres en telnr.

Je maakt het ook gemakkelijker voor je thuishulp. Dienstenthuis leest alle prestaties automatisch in, je thuishulp hoeft helemaal niets te doen.

Hoe kan ik overstappen naar elektronische cheques?

1. Meld je aan bij Sodexo.
2. Kies het tabblad ‘persoonlijke gegevens’ in het menu aan de linkerkant.
3. Klik op ‘mijn gegevens wijzigen’ onderaan de pagina.
4. Kies bij uw type dienstencheques voor ‘elektronisch’
5. Klik op ‘bewaren’
6. Laat ons even weten dat je overgestapt bent

Wat doe ik als ik geen cheques meer heb?

Als je met papieren cheques werkt, geef dan een tegoedverklaring mee met jouw thuishulp. De cheques kan je dan meegeven de volgende keer dat je thuishulp langskomt.
Als je met elektronische dienstencheques werkt, word je automatisch via mail verwittigd wanneer je cheques op zijn. Het volstaat om tijdig een nieuwe storting te doen.

Hoe ontvang ik mijn fiscaal attest?

Je fiscaal attest krijg je automatisch via mail of post van Sodexo. Wanneer je je aangifte via Tax-on-Web doorstuurt, verschijnt dit direct in je aangifte.

Hoe contacteer ik Sodexo?

Op heel wat vragen krijg je een antwoord via hun website: https://dienstencheques.vlaanderen.be/.

Vind je niet terug wat je zoekt, dan kan je telefonisch contact opnemen via: 02/401.31.30. Hou je rijksregisternummer of gebruikersnummer bij de hand.

Mag ik dienstencheques kopen op iemand anders zijn naam?

Aangezien dienstencheques fiscaal aftrekbaar zijn, is het gebruik ervan ook enkel voor de persoon die de cheques heeft besteld en betaald. Dienstencheques kunnen dus niet doorgegeven worden.
Indien u met verschillende meerderjarige personen in hetzelfde huis woont, kunt u de aankoop van de dienstencheques wel verdelen onder al deze personen. Zo geniet iedereen van het fiscale voordeel en kunnen jullie het gezamenlijk fiscale voordeel voor jullie gezin vergroten.

Hoeveel dienstencheques kan ik per jaar bestellen?

Per gebruiker kan je jaarlijks 500 dienstencheques bestellen (400 aan € 9 en 100 aan € 10). In je beveiligde zone van Sodexo, kan je volgen hoeveel cheques je al besteld hebt in het lopende jaar en hoeveel cheques je nog kan bestellen. Meerderjarige gebruikers binnen hetzelfde gezin kunnen elk 500 cheques bestellen, met een maximum aan 1000 cheques per gezin. Je doet het grootste voordeel om samen eerst de ‘gezamenlijke pot’ van ieders cheques van € 9 te gebruiken vooraleer over te gaan naar cheques van € 10.

Wat houdt de fiscale aftrekbaarheid van de dienstencheques in?

Als gebruiker geniet u een belastingvermindering van € 1,80 per dienstencheque en dit voor de eerste 169 dienstencheques per persoon per fiscaal jaar. De fiscale aftrek is van toepassing op het jaar dat de cheques worden aangekocht, niet op het jaar dat ze worden gebruikt.

Dienstencheques en zelfstandigen: kan dat?

Elke persoon in België kan dienstencheques bestellen, of je nu in dienstverband werkt of op zelfstandige basis. De dienstencheques kunnen wel enkel gebruikt worden voor het poetsen van privé woningen, niet voor ruimtes die eigen zijn aan het uitbaten van een zelfstandige zaak.
Ben je zelfstandige en (aanstaande) moeder: via uw sociale verzekeringskas ontvang je 105 cheques gratis.

Zelfstandige en pas mama geworden: heb ik recht op gratis cheques?

Ben je zelfstandige en (aanstaande) moeder: via je sociale verzekeringskas ontvang je 105 cheques gratis.

Vragen over thuishulp

Mag mijn thuishulp komen werken tijdens de Corona-pandemie?

Als iedereen zich aan de veiligheidsvoorschriften houdt, kan er bij Dienstenthuis perfect veilig en gezond gewerkt worden. We zorgen voor elkaar.

Alle info over onze Covid 19-aanpak vind je via deze link. 

Hoe kan ik thuishulp aanvragen?

Een thuishulp aanvragen kan via onze website: een thuishulp please! of je kan ook contact opnemen met één van onze kantoren en zo je gegevens doorgeven.

Hoe lang moet ik wachten op een thuishulp als ik een aanvraag gedaan heb?

Hier kunnen we geen specifiek antwoord op geven. Dit hangt af van je woonplaats, het aantal uren dat je hulp wil, welke dag je hulp wil,… Wij nemen snel na je aanvraag contact met je op en dan kunnen we je al meer informatie geven over een eventuele wachttijd.

Hoeveel uur per week komt een thuishulp?

De meeste gezinnen komen rond met 4 uur per week om het huis te poetsen. Heb je een groot huis of verwacht je ook andere taken, dan vraag je beter meer uren aan zodat je thuishulp alle taken naar tevredenheid kan uitvoeren.
Als je zelf het huis tussendoor onderhoudt, kun je ook kiezen voor een poetsbeurt om de 2 weken.
Heb je een klein appartement, dan kan het zijn dat je thuishulp alles kan poetsen in 3 uur. Een poetsbeurt van 3 uur kan enkel wekelijks, hier kun je niet kiezen voor een tweewekelijks regime.

Welke taken mag ik vragen aan mijn thuishulp?

De toegelaten taken met dienstencheques zijn poetsen, strijken, wassen, koken en boodschappen doen. Tuinonderhoud, kinderopvang en de auto wassen, zijn niet toegelaten.

Wat doe ik als mijn thuishulp eerder klaar is?

Als je thuishulp tijd over heeft, kan je hem/haar taken geven die slechts af en toe moeten gebeuren: een raam lappen, de keukenkasten langs de binnenkant poetsen, de frigo binnenin reinigen, aan de strijk beginnen, …

Wat doe ik als mijn thuishulp een ongeval heeft gehad bij mij thuis?

Zorg er steeds voor dat je thuishulp weet waar hij/zij de EHBO koffer kan vinden zodat hij/zij zelf kleine wondjes kan verzorgen. Bij een ernstiger ongeval, een val, … neem je steeds contact op met je kantoor: de consulenten zullen je verder helpen.

Vragen over de samenwerking met kantoor

Kan mijn thuishulp komen werken tijdens de Corona-pandemie?

Als iedereen zich houdt aan de geldende veiligheidsmaatregelen, kan er bij Dienstenthuis perfect veilig en gezond gewerkt worden. We zorgen allemaal voor elkaar!

Alle info over onze Covid19-aanpak vind je via deze link.

Wat doe ik als ik op vakantie ga?

Je kan ervoor kiezen om je thuishulp niet te laten komen wanneer je met vakantie bent. Hiervoor staan wij 4 annulaties op jaarbasis toe wanneer je thuishulp wekelijks komt. Als je thuishulp tweewekelijks komt, kun je op jaarbasis 2 keer annuleren voor vakantie.
Je kan er ook voor kiezen om je thuishulp wel te laten komen als je op vakantie bent. Zo kom je gegarandeerd in een proper huis terug en misschien komt je thuishulp tijdens je vakantie toe aan taken waar ze anders geen tijd voor heeft.

Hoeveel keer mag ik mijn thuishulp annuleren in geval van vakantie of overmacht?

Wij staan op jaarbasis een maand annulatie toe. Komt je thuishulp elke week, dan betekent dat 4 annulaties. Komt je thuishulp om de 2 weken, dan betekent dat 2 annulaties.
Als je voor een langere periode je thuishulp moet annuleren, bijvoorbeeld omwille van verbouwingen of hospitalisatie, neem dan even contact op met je kantoor om de mogelijkheden te bespreken.
Als iemand uit je gezin een ernstige besmettelijke ziekte heeft (vb. hersenvliesontsteking, klierkoorts, geelzucht, COVID-19, …) verwittig je onmiddellijk het kantoor: je thuishulp mag dan ook niet bij jou komen werken.

Wat doe ik als ik ziek ben?

Als iemand uit je gezin een ernstige besmettelijke ziekte heeft (vb. hersenvliesontsteking, klierkoorts, geelzucht, COVID-19, …) verwittig je onmiddellijk het kantoor: je thuishulp mag dan niet bij jou komen werken.

Wat als mijn thuishulp ziek is?

Als mijn thuishulp ziek is, zal je verwittigd worden door de thuishulp zelf of door je kantoor. Je kan er steeds voor kiezen om een vervanging te vragen, wij proberen zo snel mogelijk een vervanging te regelen op een moment dat jou past.

Wat doe ik in geval van schade?

Ook al is je thuishulp nog zo voorzichtig, materiële schade kan steeds voorvallen. Breng je kantoor hier steeds van op de hoogte, telefonisch of via mail. De kantoormedewerker zal je een aangifteformulier bezorgen dat je moet invullen. De verzekeringsmaatschappij waarmee Dienstenthuis een verzekeringspolis burgerlijke aansprakelijkheid heeft afgesloten, beslist autonoom over de aanvaarding en de verdere afhandeling van het schadedossier. De terugbetaling van materiële schade kan enkel gebeuren op basis van een betaalde herstellings- of vervangingsfactuur.

Kan ik ook een thuishulp vragen als ik huisdieren heb?

Dat is geen probleem. Laat dit even weten bij de aanvraag van een thuishulp, dan kunnen we een thuishulp voor je zoeken die zeker niet allergisch is. Om de werkzaamheden van de thuishulp niet te hinderen en om alles veilig te laten verlopen, vragen we dat je huisdier in een afzonderlijk afsluitbare ruimte kan worden geplaatst.

Kan ik mijn thuishulp ook in het weekend laten komen?

De meeste thuishulpen werken enkel tijdens de week. Uitzonderlijk zijn er thuishulpen die op zaterdag werken. Op zondag mag een thuishulp niet werken.

Krijg ik steeds dezelfde thuishulp?

Wanneer je een aanvraag doet voor een thuishulp, gaan wij voor jou op zoek naar een geschikte match. Dat wordt dus je vaste thuishulp. Uiteraard heeft jouw thuishulp ook recht op vakantie. In deze periode kan je een vervanging aanvragen via je kantoor. Wij streven ernaar om waar mogelijk dezelfde persoon als vervanging te sturen. Als je thuishulp een langere tijd afwezig is, vb. bij zwangerschap of ziekte, zoeken wij een vaste vervanging voor jou voor de volledige periode.

Wat als mijn thuishulp vakantie heeft?

Wanneer je thuishulp met vakantie is, zoeken wij met plezier een vervanging voor je. Contacteer even je kantoor om af te spreken welke dag het beste past.

Wat als ik niet tevreden ben?

Doordat je als klant een vast aanspreekpunt hebt op je kantoor, kan je met alle vragen, feedback en klachten op het kantoor terecht. Wanneer er een probleem is met je thuishulp of wanneer je niet tevreden bent, kun je steeds contact opnemen met het kantoor. Wij zullen werkbegeleiding inzetten om je thuishulp te coachen op de werkvloer.

Mag er familie bij mij komen werken?

De wetgeving rond dienstencheques schrijft voor dat thuishulpen niet bij familie tot in de tweede graad (ouders, grootouders, tantes, nonkels, kinderen, kleinkinderen) mogen poetsen.

Vragen over de samenwerking met thuishulp

Welke materialen moet ik voorzien?

Bij de opstart van je thuishulp komt er een consulent bij je langs om het contract in orde te brengen. Zij zal dan ook met je bespreken welke materialen er nodig zijn.
Belangrijk is om te werken met producten die niet schadelijk zijn voor je thuishulp en voor je huis en omgeving.

Hoe laat ik mijn thuishulp binnen?

Misschien ben je thuis als je thuishulp komt poetsen, of start hij/zij nog voor je naar je werk vertrekt. Dan kan je hem/haar zelf nog binnenlaten.
Als je niet thuis bent wanneer je thuishulp langskomt, kan je ervoor kiezen om hem/haar een sleutel te bezorgen. Door de beide partijen wordt dan een sleutelcontract getekend om te regelen wanneer en onder welke omstandigheden deze sleutel kan worden gebruikt. Je hoeft dus niet steeds thuis te zijn wanneer je thuishulp komt.

Heeft mijn thuishulp recht op pauze?

Per 2 uur heeft je thuishulp recht op een pauze van 5 minuten. Op een poetsbeurt van 4 uur gaat dit dus over een pauze van 10 minuten. Die pauze kan in overleg tussen jou en je thuishulp gepland worden. Wel vragen we uitdrukkelijk dat die pauze niet gepland wordt aan het begin of het einde van de poetsbeurt.

Wat als ik niet tevreden ben?

Doordat je als klant een vast aanspreekpunt hebt op je kantoor, kan je met alle vragen, feedback en klachten op het kantoor terecht. Wanneer er een probleem is met je thuishulp of wanneer je niet tevreden bent, kun je steeds contact opnemen met het kantoor. Wij zullen werkbegeleiding inzetten om je thuishulp te coachen op de werkvloer.

Kantoor
Hartje

Bel rechtstreeks met een kantoor in je buurt

Vind een kantoor in je buurt

Stel je vraag aan onze medewerkers door het contactformulier in te vullen.

Stel je vraag

Covid-19 maatregelen

Mag je thuishulp komen tijdens de Covid 19-pandemie? Welke veiligheidsvoorschriften gelden er? Alle info over onze Covid 19-aanpak vind je hier.

Lees meer