Duurzame tewerkstelling valt of staat met kunnen communiceren
Naast het aanwerven van deze brugfiguur ging Dienstenthuis op zoek naar een partner om de Oekraïense collega’s zo snel mogelijk een basis Nederlands mee te geven. Zo kunnen zij de nodige gesprekken voeren met hun klanten en Dienstenthuis over de inhoud van de job, hun veiligheid tijdens het werk en hun tewerkstelling.
Zoals Koen Umans, afgevaardigd bestuurder van Dienstenthuis Antwerpen, terecht aangeeft: “De duurzaamheid van deze tewerkstelling hangt voor een groot stuk af van de mogelijkheid tot communiceren. Dat is niet alleen de verantwoordelijkheid van de Oekraïense nieuwkomers, maar ook als werkgever hebben wij daar een rol in te spelen.”
De partner vonden ze in I-Diverso, dat zich al meer dan 25 jaar op de begeleiding van kwetsbare doelgroepen op de arbeidsmarkt richt. Beide partners bekeken de bestaande subsidiekaders en het taalbad kreeg zijn definitieve vorm.
Dienstenthuis pioniert in opleidingsaanbod
Projectcoördinator Valerie Debeuckelaer van I-Diverso: “Op dit moment krijgen we heel wat vragen rond taalcoaching voor Oekraïense medewerkers. Dienstenthuis vervult hier een pioniersrol. Voor het eerst brengt een organisatie meerdere medewerkers samen voor een intensief taalbad. Taalcoaching is vaak een individueel traject dat op lange termijn wordt ingepland, nu krijgt elke groep 10 sessies van 3 uur.”
Taalcoach Mohammed Benchahbar heeft er zin in. “In juni was er een eerste kennismaking met de deelnemers. De meesten zijn zeer leergierig en wisten zelfs tijdens het intake-gesprek al enkele nieuwe woorden op te pikken.”
Intensief én betaald voor de werknemer
Derdig lesuren per mededewerker, dat is een stevige investering voor Dienstenthuis, want medewerkers worden steeds betaald voor uren opleiding die ze volgen. Zo ook deze Oekraïense medewerkers tijdens hun taalbad.
Koen Umans vindt deze investering absoluut te verantwoorden. “Als je medewerkers aanwerft, moet je er ook in investeren. Een taalbad zal hun integratie in Dienstenthuis en in de samenleving alleen maar bevorderen. Alle partijen winnen hierbij.”
Ook op de werkvloer benadrukken ze het belang van een goede communicatie. Jaimy Van Den Bergh, jobcoach bij Dienstenthuis: “Klanten vinden het toch belangrijk om in gesprek te kunnen gaan met hun thuishulp. Nu steken wij veel tijd in vertalen om zo duidelijk te maken wat de klant verwacht. Eens ze de nodige basiswoordenschat hebben om dit te begrijpen, kunnen wij ons terug focussen op onze kerntaak: het coachen bij poetstechnieken en werkorganisatie.”
En wat na deze groepen? Er staan bij Dienstenthuis al een vijftal nieuwe thuishulpen op de lijst voor een intensief taalbad. Ze hopen dan ook op verdere subsidiëring zodat ze dit blijvend kunnen aanbieden.