Viva dienstencheques!

Voor alle duidelijkheid… Als mensgericht dienstenchequebedrijf staan ook wij volledig achter de visie van meer respect voor het werk en een opwaardering van het loon van onze dienstencheque-thuishulpen waar mogelijk. Hoe we die eventuele verhoging kunnen financieren blijft vooralsnog een open vraag. Verhalen op onze klanten? Besparen op onze omkadering en expertise of toch maar wachten tot de overheid een oplossing voorschotelt?

Maar ook voor alle duidelijkheid, dit is niet de reden waarom ik in de pen kruip. De voorbije dagen werd de dienstencheque-sector nog maar eens weggezet als noodlijdend en als moderne slavernij met tal van extreme wantoestanden met een totale leegloop tot gevolg!

Maar dat is niet hoe wij ons bedrijf en onze sector zien. Echt niet!

VKR07179

Al meer dan 15 jaar bieden wij arbeidscontracten op maat aan. We geven kansen aan mensen die zeer weinig kansen krijgen op de arbeidsmarkt. We geven een job aan mama’s, eentje die combineerbaar is met hun gezin en die mama’s verkiezen die lastige mix boven een uitkering. In onze jobs onder de kerktoren kunnen ook collega’s met beperkte mobiliteit terecht. En tegelijkertijd zorgen we er zo voor dat vele ouderen langer thuis kunnen blijven wonen. Dat veel jonge gezinnen de ratrace van de tweeverdieners kunnen blijven volhouden. Heel veel collega’s krijgen pakken respect van hun klanten en bouwen een fijne duurzame band op. Een pak collega’s staat al jaren bij dezelfde klanten, hoort bij het gezin of wordt zelfs een echte vriend of vriendin.

Verdient onze sector en onze mensen dan niet meer respect?

En is het allemaal rozengeur en maneschijn? Uiteraard niet! Sommige klanten zijn veeleisend en niet altijd dankbaar, de job is belastend voor lijf en leden en het loon mag wel wat meer zijn, maar voor elk ‘vuil’ verhaal van de laatste dagen kan ik er 3 ‘propere’ vertellen. Onze relatie met de vakbonden is positief. Onze laatste tevredenheidsenquête gaf 94% aan hun job 7 op tien of meer te quoteren. Wie doet beter? De tevredenheid over de klanten ligt zelfs nog hoger. Waarom dan enkel die wanverhalen in de kranten?

Moet de sector ook in eigen boezem kijken? Ook dat ja! Zelf kan ik recht in de spiegel kijken. Wij doen elke dag ons uiterste best om de best mogelijke werkplek te organiseren. De best mogelijke werkplek is trouwens niet recht evenredig met het hoogste loon. Jobcoaches, een maatschappelijk medewerker, een persoonlijke consulente, opleidingen en tal van appreciatie-momenten. Veel andere sectoren mogen bij ons inspiratie over werkgeluk komen opdoen.

Zelf vind ik het daarbij jammer dat onze sector wordt vereenzelvigd met enkel de hele grote commerciële, en vaak onpersoonlijke, spelers. Dit terwijl er honderden écht mensgerichte bedrijven zijn waar ze met hart en ziel elke dag klaarstaan voor hun collega’s. Voor al die mensen die momenteel kotsen van hun ondankbare, ik ben maar een nummer, dienstencheque-werkgever? Kies wijs! Je kan op zoveel andere en betere plaatsen terecht. Voor dat mensgerichte deel van de sector wil ik maar wat graag de spreekbuis zijn.

Ondertussen zoeken veel collega’s een andere job buiten de sector en lopen de wachtlijsten op. Het is mijn collega’s gegund, echt waar! En ondertussen nemen we elke dag weer nieuwe mensen aan, ook al worden onze jobs door al die media-verhalen niet aantrekkelijker gemaakt.

Viva Dienstencheques, met deze slogan blijven wij er met hart en ziel voor gaan! We hopen dat op deze manier de stem van duizenden tevreden klanten en collega’s ook gehoord wordt bij de publieke opinie en bij de politiek. Mevrouw Crevits, wanneer heeft u tijd voor een koffietje of voor een zoom-sessie?

En nu weer aan de slag! Voor elk van die 2150 collega’s!

Tim Klaassen
Koen Umans

Afgevaardigd Bestuurder Dienstenthuis

Kantoor
Hartje

Bel rechtstreeks met een kantoor in je buurt

Vind een kantoor in je buurt

Stel je vraag aan onze medewerkers door het contactformulier in te vullen.

Stel je vraag